Jag hade inte tid och anmäla mig till fotograferingen, hur gör jag?

Du kan anmäla dig till fotografering även i efterhand, då anmälningen hålls öppen efter givna datumet.  Anmälningen bör göras med samma beställnings- ID, som är på de fotograferandets, foto blankett. Informationen och fotona kombineras enligt beställnings-ID, i efterhand i vår produktion. Ha en så trevlig fotograferingsdag!

 

Hur kan jag lägga till kompis bilden efter anmälan?

Du kan inte ändra anmälningsinformationen i efterhand. Du kan skriva, nedan om,  i anmälningsblanketten, kompisarnas namn och på så sätt tar fotografen kompis bilden även om ni inte anmält det i förhand.

 

Varför går det inte att logga in?
Kontrollera att du loggar in med samma e-postadress som du registrerade dig med. Om du ännu inte har registrerat dig gör du det först och sedan kan du logga in.

 

Vad gör jag då registreringen inte lyckas?
Ett beställnings-ID kan endast registreras för en e-postadress. Om det redan är upptaget ska du vända dig till vår kundtjänst asiakaspalvelu@kuvaverkko.fi. Om du redan har registrerat dig kan ditt beställnings-ID automatiskt ha lagts till ditt användarkonto.

 

Varför får jag inte ett lösenord till min e-post?
Du har väl registrerat dig i vår webshop? Försäkra dig om att din e-postadress är samma som du registrerat dig med. Om du skrivit fel din e-postadress, då du registrerade, känner inte systemet igen den rätta e-postadressen.. Vår kundsrevice hjälper i tel. 09 3158 4922 (lna/msa) eller asiakaspalvelu(at)kuvaverkko.fi

 

Jag har bytt e-post adress. Hur gör jag?
Skicka e-post till vår kundtjänst asiakaspalvelu(at)kuvaverkko.fi, var du berättar vad din nya och gamla e-postadress är, så uppdaterar kundtjänsten informationen för dig.

 

Var hittar jag mitt beställnings-ID?
Ditt beställnings-ID hittar du i e-posten, i textmeddelandet och på kanten av fotografierna.

 

Jag fick beställnings-ID via textmeddelande, men det fungerar inte. Varför?
Din beställnings-ID är en 12 siffrig uppsättning av siffror. Kontrollera att du har skrivit in hela ditt beställnings-ID. Ett beställnings-ID kan endast kopplas till en e-postadress, om det redan är i bruk, kontakta vår kundtjänst.

 

Vad ska jag göra om jag inte fått ett e-postmeddelande om att bilderna har anlänt?

I allmänhet skickas e-postmeddelanden och textmeddelanden samtidigt ut till alla i den fotograferade gruppen. Du kom väl ihåg att ange din e-postadress eller ditt telefonnummer då du anmälde dig till fotograferingen? Ibland hindras meddelandena av ett skräppostfilter, och då kan du eventuellt hitta meddelandet i skräpposten i stället. Kontakta vår kundtjänst om du inte hittar meddelandet.

 

Varför ser jag bara gamla foton?

Har du tidigare registrerat dig med en annan e-postadress än den du nu loggat in med? Bilderna kopplas till den e-postadress som angetts på kontaktblanketten.

 

Kan beställningen redigeras efter deadline?
Beställningarna förflyttas automatiskt, till produktionen för tillverkning och det går inte att redigera beställningen i efterhand. Ifall, beställningen inte gjorts inom deadlinen, levererar vi hem till påseende välkomst bilderna. Dessa bilder har 14 dagars gratis returrätt. Välkomstbilderna skickas inte i sports-, konfirmations- eller festfotograferingar. Mer information vid Varför fick jag bilder fast jag inte har beställt?”

 

Hur kan jag ändra bilden på min produkt?

I vår webshop bör du först välja, den produkt du vill ha, vid 2. Välj produkter(första bildalternativet syns automatiskt i produkterna). Efter, du valt produkten, kan du välja vilken bild du vill ha i den. I varukorgen kan du separat ändra till valfri bild för varje produkt via den blåa Redigera-knappen efter produkten.

 

Varför syns inte mina bilder i webshopen?
Vi skickar ett meddelande via e-post/textmeddelande då dina bilder syns och kan beställas i vår webshop. Kontrollera att du loggat in i webshopen med samma e-postadress som angetts då du anmält dig till fotograferingen.

 

Kan jag beställa flera barns bilder samtidigt?
Ja. Du kan först välja det ena barnets bilder och lägga till dessa i varukorgen. Därefter återvänder du till Titta på bilderna-fliken och väljer där bilderna på ditt andra barn och väljer fler produkter. Observera ändå att förhandsbeställningarna är i kraft en viss begränsad tid efter fotograferingen och fotograferingarna sammanfaller inte alltid på samma tidpunkt. Du kan i alla fall beställa tilläggsbilder på alla barn samtidigt. Om du samtidigt beställer bilder på flera barn med hemleverans så tillkommer 1 euro per beställning i postkostnader.

 

Hur kan jag beställa två olika kompisbilder?
Välj produkten Kompisbild under produkt menyn, välj vilken bild du vill ha och lägg till produkten i varukorgen. Därefter väljer du samma produkt igen under produkt menyn och väljer nu en annan bild som du lägger till i varukorgen. På så sätt kan du beställa kompisbilder med två olika foton. På samma sätt kan man även beställa flera gruppbilder.

 

Varför kommer en del av produkterna olika tider?
Du har kanske beställt andra produkter vid sidan av bilderna. De levereras direkt till hemadressen medan förhandsbeställningen av bilderna kan ingå i skolans gemensamma beställning. Leveranssättet för produkterna skiljer sig även från varandra. Fotografierna levereras som brev till hemadressen eller skolan och övriga produkter antingen som separat brev eller som postpaket. Tillverkningstiden för produkterna varierar också.

 

Vad gör jag om min beställning inte kommit fram?
Beställningarna förflyttar sig till förberedning genast efter beställningen gjorts i vår webshop. På grund av detta, så kan samma skolas, elevers, leveransdatum variera, beroende på när beställningen gjorts. En del av förhandsbeställningar levereras till skolan/daghemmet/föreningen. Kan dina bilder vara där?

Vi har väl din rätta adress? Du kan kontrollera dina adressuppgifter genom att logga in och kolla under Mina sidor -fliken. Vid behov, kontakta vår kundtjänst.

 

Jag hittar inte mitt returkuvertet. Hur kan jag returnera produkterna?
Returneringar skickas i samma kuvert eller paket som de kom i om de fortfarande är hela och bevarade. Om det ursprungliga kuvertet inte finns kvar tar man ett annat och skickar det till

 

Kuvaverkko Oy
Kod 5012495
00003 Svarsförsändelse

 

Kuvaverkko betalar postavgiften.

På paket som returneras via Matkahuolto ska man skriva Kundreturnering och avtalsnumret 9524030.

 

Varför fick jag bilder fast jag inte har beställt?
Kuvaverkko följer bokstavligen Konsumentombudsmannens anvisningar. Principen är att alla barn ska fotograferas och fotografierna skickas ut till alla så att barnet inte hamnar i en ojämlik position gentemot klasskamraterna. Därför skickas den populäraste uppsättningen bilder, utan förbindelse, hem till de som inte beställer fotografier. En sådan leverans kan delvis eller helt avgiftsfritt returneras i det medföljande kuvertet.

 

"Då barnen fotograferas i skolan måste man försäkra sig om att fotograferingen och leveransen av fotografier inte ger upphov till konflikter mellan barnet och andra elever eller barnet och hemmet. Barnet får heller inte försättas i en ojämlik position gentemot sina klasskamrater. Samma princip ska tillämpas på motsvarande sätt i daghemmen. Den här tanken framgår även av lagen om grundläggande utbildning (628/1998).” Konsumentombudsmannens riktlinjer finns på adressen (tyvärr bara för finska): http://bit.ly/2zIfzXD

 

Hur länge kan man beställa gamla bilder?
Bildfilerna sparas åtminstone ett år. I webbshopen syns den senaste fotograferingens bilder som standard och äldre bilder, som kopplats till samma kundkonto, syns under varandra under Titta på bilderna-fliken.

 

Hur gör jag om barnets andra förälder också vill beställa produkter?
Huvudbeställaren kan skicka en länk vid "Dela beställningsrätten" i webbshopen. Bekanta registrerar sig i tjänsten som separata beställare med de nya inloggningsuppgifterna de erhållit. Om du vill dela bilder av flera barn skickar du en separat inbjudan för varje barn.

 

Hur kan priset på samma fotoprodukter variera i olika skolor?

I skol- och daghemsfotograferingar görs det en lokal fotograferingskontrakt med hemochskola föreningen, studentkåren eller med skolans rektor/ daghemmets direktör. I kontraktet kommer man överens om priserna för de köpbara fotoprodukterna.I fotoprodukternas priser ingår en fotografering som tags av en professionell fotograf med studioutrustning samt efterbehandling av bilderna. Tidpunkten för fotograferingen, hur mångfaldig själva fotograferingen är, skolans storlek, avtalstiden och arrangemangsavgiftens betalningssätt inverkar på det slutliga priset för särskilda fotoprodukter. Då vi fotograferar i skolans utrymmen betalar vi en arrangemangsavgift som täcker bl.a. hyra för utrymmet, städning och andra kostnader. Om arrangemangsavgiften delvis eller helt kompenseras i priset på bilderna är de ifrågavarande produkterna förmånligare än om arrangemangsavgiften betalas i pengar till skolan.